Saturday, October 6, 2007

KONGSI PENGALAMAN (part 7)

Salam kasih sayang'

Dalam melalui musibah, saya tidak pernah berhenti berdoa memohon petunjuk dan perlindunganNya. Pertolongan Allah masih belum 'ketara', namun pujian dan rasa syukur tidak pernah lekang dari setiap doa. Malah Allah 'uji' lagi dengan banjir besar yang melanda bandar Kota Tinggi. Lihat gambar........














Ia benar-benar memberi kesan besar kepada "sumber kewangan" saya. Tapi Alhamdulillah ianya telah benar-benar memberi kesedaran bahawa "kita mesti ubah cara pemikiran" sebelum Allah tunjukkan jalan "yang benar" sebagaimana yang kita selalu pinta dalam setiap doa.

"Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu, melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya".

Mengubah cara berfikir bererti kita mengubah "peta minda bawah sedar" yang akan merangsang 'perubahan tingkahlaku' dan cara berusaha, kemudian barulah kita 'bertawakal' mohon 'perkenan dan keberkatan'. Kerana walau serajin manapun kita berusaha tetapi masih dalam 'jalan yang sama' hasilnya tetap tidak banyak berbeza.

Semoga perkongsian duka kali ini menjadi yang terakhir dalam hidup saya. Harapan saya agar ia menjadi pengajaran kepada kita semua, agar kita sentiasa "bersangka baik sesama manusia" dan sentiasa saling mendoakan kerana jika Allah turunkan musibah, semua orang akan menerima akibatnya. Wallahu'alam...

Kalau anda bertandang ke 'Bandar Bersejarah' Kota Tinggi jangan lupa singgah di Restoran saya. Kami menyediakan 'menu istimewa tengahari' seperti 'belangkas, siput gonggong' dan lain-lain yang mungkin anda tak pernah 'jumpa'.

Sila singgah klick di sini Semoga anda menemui apa yang sebenarnya anda inginkan.

Semoga diberkati. Amin...

2 comments:

Shukree said...

Assalamualaikum,

saya tertarik dengan ayat ini :

"Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu, melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya".

- Shueqry -

redha said...

Waalaikumsalam,

Ye shueqry,
Itulah kelebihan kita sebagai manusia, diberi 'kebebasan memilih'. Apa pun 'kelebihan' kalau tak 'diurus' dengan betul ia akan menjadi masalah kepada diri sendiri juga orang lain.
Semoga diberkati. Amin...