Monday, October 15, 2007

KEAJAIBAN PELAZIMAN (part 2)

Salam kasih sayang,

Selamat Hari Raya Aidil Fitri,
Saya mengambil kesempatan ini untuk memohon maaf sambil itu saya juga terlebih dahulu telah memaafkan sesiapa sahaja yang masih hidup atau yang telah 'tiada'. Al-Fatihah buat Junjungan Muhammad (SAW), bapa saya Hamzah Johari dan seluruh muslimin dan muslimat yang telah kembali ke Rahmatullah. Semoga Allah mencucuri rahmat kepada mereka. Amin...

Menyambung topik yang lepas, saya yakin kebanyakan kita akan tersenyum kalau pun tidak ketawa. Ini menunjukkan kita semua telah sedia maklum bahawa orang 'berniaga' memang selalunya akan menampakkan 'keelokan' produk mereka tanpa memberitahu kelemahan atau kecacatan yang tersembunyi. Jelasnya, para peniaga tidak akan menjadi 'sahabat' yang baik kepada 'pengguna', mereka menawarkan berbagai 'perkhidmatan' atau 'tawaran istimewa' hanya kerana mereka berfikir untuk meningkatkan jualan dan menmbahkan keuntungan mereka. Itulah sebenarnya yang sentiasa ada dalam pemikiran mereka secara 'full time'.

Kesimpulannya, kita perlu sentiasa belajar untuk menjadi "PENGGUNA BIJAK". Sebagaimana kata Dr. Irfan Khairi , "kekayaan bukan diukur pada berapa pendapatan kita, tetapi pada berapa banyak yang kita boleh simpan(melabur)". Walau semurah manapun tawaran oleh peniaga, JANGAN menggadaikan simpanan(pelaburan) kita.

Kita perlu sedar suatu masa kita tidak akan mampu lagi untuk bekerja bagi menyara diri sendiri dan keluarga. Hanya pelaburan dan sumber 'pasif income' yang akan menyara kita. Fikirkanlah sekarang untuk menjadi "pengguna bijak" sebelum terlambat.

Semoga diberkati. Amin...

No comments: