Saturday, September 15, 2007

D.U.I.T. (part 4)

Salam kasih sayang,

I - 'Iman' - 'percaya' dengan sepenuh keyakinan, bahawa Allah maha pengurnia, sebagaimana FirmanNya - "Katakanlah, jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, maka ikutilah aku nescaya Allah mencintai kamu." (surah, Ali Imran; 31)
- 'Istiqomah' - dengan 'iman' dan 'keyakinan mendalam' tentang apa yg kita lakukan adalah 'benar' dan menuju 'ke arah impian' maka teruslah melakukannya berterusan (fokus), walaupun sedikit demi sedikit.
Sebagai contoh; anda makan gaji dengan pendapatan RM1000.00 sebulan, anda berdoa untuk menjadi 'jutawan', pasti Allah 'kirimkan' berbagai peluang dan 'idea' ke arah jutawan, tetapi anda menolak semuanya, 'istiqomah' dengan makan gaji sahaja, ibarat 'tanam kelapa harapkan berbuah durian', sedangkan 'guruh di langit belum tentu hujan akan turun'. Atau anda 'istiqomah' dengan sentiasa bertukar bidang usaha, ibarat 'batu yang berguling' mana mungkin boleh 'berlumut'.
Istiqomah di sini bermaksud 'berterusan' meningkatkan 'ilmu berkaitan' dalam satu-satu bidang yang kita 'tahu dan minati' dan telah 'nampak jalan' ke arah 'jutawan'. Semoga diberkati. Amin...

No comments: